محتوای جهادی

آخرین نظرات

تصوری اشتباه در بین برخی دانشجویان وجود دارد و آن اینست که هر حرکتی جمعی که نام اردو را بر خود گذاشت، هدفی سیاحتی دارد و با بیاطلاعی نسبت به مبانی و اهداف اردوهای جهادی وارد مناطق محروم می شوند که این ضعف آگاهی جهادگران، در رفتار آنان با اهالی مناطق محروم و بی انگیزگی آنان در کار گروهی، تاثیر جدی خواهد داشت.این سستیها در دوعنوان، قابل بررسی است.

الفـ ضعف فردی: تنبلی و ضعف ایمان برخی نیروها، موجب بیانگیزگی وکندی فعالیتها خواهد شد.

بـ ضعف برنامه: لازم است برنامهریزیعرصۀ فعالیتهایجهادی و روشهای آن متناسب با واقعیات خارجی و مقتضیات زمان، طراحی شود تا در برنامهریزی و شناخت اولویتها، خطا صورت نگیرد. در برخی موارد، فعالان حرکتهای جهادی به علت ضعف اطلاعاتی، شناخت صحیحی نسبت به روششناسی و ابزارگزینی ندارند، و در وسط نبرد نرم اردویجهادی، دچار تردیدها و ابهامهایی میشوند. برای جلوگیری از چنین پیامدهایی لازم است پیوسته، راهبردهای اردوهای جهادی، متناسب با تغییر شرایط، مورد نقد و بازنگری، قرار گیرد.

راهکارها:  

شناخت مبانی جهاد می تواند درصد بالایی از میزان این آسیب را کاهش دهد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است:

1.  تکلیف و اختیار :

تاکید قرآن و اهلبیت(ع) بر گزارههای اختیار، و راهنمایی عقل و قلب به تلاش و پویایی، انسان را به اوج قله حرکت و جهاد، تا بلندای آرمانهای مقدسش، خواهد رساند.

2. احساس مسئولیت :

الف- نسبت به تکالیف الهی : جوان مسلمان، از دوران کودکیاش میآموزد، که در قبال تکالیف الهی چگونه وظیفۀ خود را بشناسد و در هر شرایطی خود را جهادگر بداند.

نزد خداوند، جهادگر پر تلاش، با کسی که بیاعتنا به مشکلات پیرامونش، به گوشهای خزیده است، یکسان نخواهند بود.

قرآن کریم میفرماید:لا یَسْتَوِی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَةً وَ کُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَی الْقاعِدینَ أَجْراً عَظیماً.

(هرگز) افراد با ایمانی که بدون عذر، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند! خداوند، مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان‏ [ترک‏کنندگان جهاد] برتری مهمّی، بخشیده؛ و به هر یک از این دو گروه (به نسبت اعمال نیکشان) وعدۀ پاداش نیک داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظیمی برتری بخشیدهاست.

ب- نسبت به مردم :

در نگاه شریعت مسلمان واقعی کسی است که نگران مشکلات دیگر مسلمانان باشد و تحمل محرومیت آنان را نداشته باشد.

3. جهادگری بر اساس مقتضیات زمان :

علامه شهید مطهری دربارۀ جهاد اهلبیت(ع) میفرماید: «ائمه اطهار(ع) در هر زمانی مصلحت اسلام و مسلمین را در نظر میگرفتند و چون دورهها و زمانهها و مقتضیات زمان و مکان تغییر کرد، خواه و ناخواه همانطور رفتار میکردند که مصالح اسلامی اقتضا میکرد و در هر زمان جبههای مخصوص و شکلی نو از جهاد به وجود میآمد و آنها با بصیرت کامل آن جبهه را تشخیص میدادند.»

در هر دوران نوع جهاد و میدان مبارزهی آن، تغییر میکند و آنچه مهم است شناخت آگاهانهی میدان نبرد در هر دوران و جهاد در جبههی جریان حق است.

۴.اهتمام شریعت به تزکیه نفس :

با توجه به تاکیدات شرع مقدس اسلام به تزکیه نفس جهاد و اردوهای جهادی را می توان بستر مناسبی برای این مهم قلمداد کرد.

۵.عدم رضایت از وضع موجود:

مسلمان راستین با آنکه سراپای وجودشان راضی به رضای الهی است ولی پیوسته در حال حرکت بهسوی افقهای روشن پیش رو میباشد و دو روزش یکسان نخواهد بود. این اندیشه، موجی از نشاط برای تغییر نو به نو در جامعه اسلامی ایجاد خواهد کرد و حرکتهایی با هدف الهی شکل خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

  • محسن خلیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی